in

Jak přežít vedro?

Chytré rady (a od odborníků)

Když se oblíbené roční období změní v nesnesitelné, hodí se každý nápad, jak teploty nad třicet zvládnout. Sesbírali jsme ty nejlepší rady od odborníků, které uleví celé rodině.

Jak zvládnout cesty autem

Když už se musíte vydat na cestu, jedním ze stěžejních prvků poklidné cesty ve vedrech je chlazení interiéru. Teplotní nepohodlí totiž u řidičů zvyšuje podrážděnost a agresivitu. „Těžko se udržíte v klidu, pokud máte vevnitř 45 stupňů. Navíc v takovém vedru výrazně klesá koncentrace a akceschopnost,“ popisuje Stanislav Gálik, psycholog a ředitel inovační laboratoře AuresLab. Autem bez klimatizace je tak lepší vyrazit v podvečer nebo na noc, ochlazení může pomoci též třeba mokrý ručník před výdechy ventilátoru. Hodí se obzvlášť když máte s sebou děťátko.

I v autě s klimatizací je však třeba se mít na pozoru a chlazení nepřehánět. „Pokud záměrně chladíme kabinu na 19 a méně stupňů, zvyšuje se riziko vzniku infekcí horních dýchacích cest nebo kolem čelistních zánětů,“ říká Jiří Bartoš, praktický lékař a člen výboru Sdružení praktických lékařů. Ideální teplota je podle něj 22 až 24 stupňů Celsia.

S vozem bez klimatizace zase riskujeme přehřátí organismu. „U lidí s chronickým onemocněním srdce nebo cukrovkou se kvůli přehřátí zvyšuje riziko srdečních příhod a hyperglykemického nebo hypoglykemického šoku,“ doplňuje Bartoš.

Navíc nikdy nenechávejte dítě v autě, i když jdete jen vybrat peníze do bankomatu. Dětský organismus se přehřeje během pár minut a hrozí úmrtí.

Fólie do okna

Někdy máte chuť jen zůstat zavření doma? Největší plochou, která pouští do místnosti nejvíce tepla, jsou okna. Ta navíc vytváří skleníkový efekt. V případě, že máte v interiéru velká okna, často nepomůže ani zaclonění závěsy či žaluziemi. Nejvhodnějším řešením zde bývá clonění z venkovní strany, aby se slunce nedostalo k prohřívání skrz skleněnou plochu. „S regulací horka v interiéru pomohou také protisluneční fólie, které zabraňují přímému prostupu horka, a navíc snižují náklady na provoz klimatizace. Výhodou je, že zadrží minimálně 98 % škodlivého UV záření,“ říká Ondřej Pučálka z Fólie Pučálka.

Pokud máte klimatizaci, tak kdy jindy by měla běžet, než v těchto dnech? Jen by v žádném případě neměla foukat přímo na hrající si dítě nebo do postýlky. Na noc ji přepněte do nočního režimu a teplotu nastavujte tak, aby byla zhruba 4 stupně pod tou venkovní.

U dětí může rychleji docházet k dehydrataci

Naučte se také správně větrat a včas odstínit sluneční paprsky. Větrání se doporučuje pouze v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách, kdy venku není již nesnesitelné horko. V době, kdy je slunce nejsilnější, je vhodné zatemnit okna – ideálně roletami či žaluziemi, aby se do interiéru dostalo co nejméně hřejivého slunce. „Takové opatření bohužel způsobuje, že v místnosti v létě paradoxně není dostatek denního světla, což může z dlouhodobého hlediska narušovat psychickou pohodu i mít vliv na zdraví. Za zvážení proto stojí využití světlovodů, které vedou pouze denní světlo, nikoliv horko do místnosti,“ říká Jakub Brandalík z Lightway.

Pijte, i když nemáte žízeň

Na dostatečný přísun tekutin by měli dbát všichni. Ale hlavně senioři mnohdy na dodržování pitného režimu zapomínají. „Se zvyšujícím se věkem ztrácíme pocit žízně, protože klesá produkce antidiuretického hormonu v mozku. Starší lidé by proto měli mít pití jako svůj denní úkol. Tělo je totiž samo na nedostatek tekutin neupozorní,“ vysvětluje doktor Michal Bábíček ze Sdružení praktických lékařů. Příjem tekutin si musíte rozložit do celého dne. Jestliže vypijete velké množství tekutin naráz, tělo je rychleji vyloučí. U správného pitného režimu je zásadní právě kontinuální přísun tekutin. Zdraví lidé s bezproblémovou funkcí ledvin, srdce a jater se podle MUDr. Bábíčka takzvaného „přepití“ bát nemusí. Tělo si s tekutinami zvládne poradit, zvlášť pokud se jedná o vodu nebo neslazený čaj. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy pravidelně vypijete několik litrů sladkých limonád nebo minerálních vod. Přebytek cukru či minerálů organismus zbytečně zatíží. A to platí stejně tak u dětí!

„U dětí může rychleji docházet k dehydrataci. Musím ale říct, že se v praxi setkávám s maminkami, které na pitný režim svých potomků dbají opravdu pečlivě. Důležité je mít lahev s vodou vždy při ruce. Nepřekvapí nás tak třeba ani dlouhé kolony na dálnici,“ vysvětluje lékař Bábíček. Do pitného režimu se započítávají i polévky, a tak zkuste třeba chladnou melounovou.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

0

Komentáře