in ,

Na co se připravit v šestinedělí

Změny v těle

Konečně nastal ten dlouho očekávaný den, kdy přišlo na svět vaše děťátko. To malé překvapení, které jste dosud chránila ve svém bříšku, se proměnilo v malého človíčka. Nyní ho držíte v náručí…

Je samozřejmé, že celý váš svět a svět vaší rodiny teď patří jen jemu.

Takové miminko vyžaduje opravdu hodně pozornosti, hlavně v prvních dnech a měsících. K tomu, aby mohla čerstvá maminka všechny tyto nové zkušenosti přežít v pohodě, je třeba, aby uměla posoudit a zvládat děje a změny, které se odehrávají v jejím těle po porodu. Jen potom se dokáže soustředit na děťátko.


Co je vlastně šestinedělí?

  • Rané šestinedělí – trvá ode dne porodu do 10. dne po porodu. Během něj se hojí porodní rány, začíná a postupně se stabilizuje tvorba mléka. V tomto období žije maminka v nejužším spojení se svým děťátkem a není možné je rozdělit. Je to nejhezčí druh symbiózy.
  • Pozdní šestinedělí – končí přibližně po šesti až osmi týdnech. Maminka se přizpůsobuje životu s miminkem, vytvářejí si společný denní režim.

Změny v těle

Šestinedělím se označuje období, které nastává po porodu, kdy se ztrácejí anatomické a fyziologické změny způsobené těhotenstvím a organismus se vrací do stavu před otěhotněním.

Nemůžeme tomu však rozumět doslovně, protože těhotenství i porod způsobují dalekosáhlé změny v tělesné i psychické stránce ženy. Takže v momentě, kdy se žena stává matkou, úplný návrat do „původního stavu“ nenastane vlastně nikdy.

Zavinování dělohy:

Největší změny probíhají v děloze, která během těhotenství vážila okolo 1 000 g. Už v prvním týdnu se rychle zmenšuje a na konci šestinedělí váží v průměru 80 g. Po odloučení placenty nastávají hormonální změny, které podporují zmenšování svalových buněk a smršťování svalových vláken. Při tomto procesu mohou ženy (hlavně vícerodičky) v prvních dnech po porodu pociťovat bolesti podobné kontrakcím. Bolestivost se zvyšuje při kojení.

Změny v místě uložení placenty:

Hned po porodu placenty se místo jejího uložení zmenší o polovinu. Povrchová vrstva sliznice dělohy odumírá a odlučuje se (obnova této sliznice končí za 3 týdny a v místě uložení placenty za 6 týdnů) v podobě očistek (lochií). Očistky nejdříve obsahují krev a krevní sraženiny, odumřelou tkáň, tkáňový mok a ostatní sekrety. V prvních dnech jsou očistky červené, po 3–4 dnech hnědnou, cévy se postupně uzavírají a očistky mění svou barvu na žlutou. Po týdnu vymizí červené i bílé krvinky a očistky jsou bělavé, až se nakonec mění na průzračný hlen.

Očistky mají charakteristický nasládle mdlý zápach a po průchodu porodními cestami ven z těla se mohou stát živnou půdou pro baktérie.

Proto je třeba během šestinedělí dbát o zvýšenou hygienu celého těla.

Fyzická a psychická únavu jsou v období po porodu běžným jevem

Změny děložního krčku

Po porodu je děložní krček ochablý a tenkostěnný, s narušenými okraji, mírně pootevřený. Postupně se uzavírá a na konci prvního týdne je otevřený na 1 cm. Uzavírá se od vnitřní branky směrem k vnější. Na konci šestinedělí získává hrdlo cylindrický tvar a vnější branka krčku má tvar příčné štěrbiny (dokud žena neporodí, má branka okrouhlý tvar).

Změny v pochvě

Po neoperačním porodu se pochva vrací do původního stavu za 3 týdny, zůstává však méně pružná, její povrch je vyhlazenější a stěny pochvy se mírně sníží.

Změny vnějších částí a pánevního dna

Po porodu se zmenšuje prokrvení vnějších rodidel, postupně mizí jejich prosáknutí a pigmentace (tmavší zbarvení), případné křečové žíly se zmenší nebo celkem vymizí.

Svaly pánevního dna získávají svůj tvar a postupně se vracejí do původní polohy.

Změna břišní stěny

Vrací se jí opět elasticita a tonus přímých svalů, trvá to přibližně 6–7 týdnů. Napínání břišní stěny v těhotenství může způsobit drobné trhlinky elastických vláken, tzv. strie, které mohou přetrvávat a postupně zešednout.

S čím dalším se můžete v šestinedělí setkat:

  • Šestinedělky mají hlubší dýchání, klesá počet tepů i vdechů.
  • Ženy v šestinedělí mají sníženou peristaltiku (pohyb střev). V důsledku toho jsou u šestinedělek problémy s vyprazdňováním poměrně časté. Také se upravují poměry v žaludku a vrací se chuť k jídlu.
  • Močový měchýř je po porodu ochablý a první dny se nedostatečně vyprazdňuje. První hodiny po porodu dochází k bolestivosti při močení, často kombinované s utlumeným nutkáním na močení. Všechny popsané stavy mohou být příčinou vzniku infekce močových cest v šestinedělí. Je důležité v tomto období sledovat častost močení, přijímat dostatek tekutin a v případě problémů využít dostupné podpůrné metody jako oplach genitálií teplou vodou, teplou sprcha, pouštění vody z vodovodu či jinou metodu podporující močení.
  • Hormonální změny: po porodu rychle klesá hladina placentárních hormonů – na nulovou hodnotu se dostávají okolo 11.–16. dne po porodu. Klesá také hodnota estrogenů a progesteronů do sedmého dne a jejich další vzestup závisí na laktaci. Během laktace se uvolňuje i hormon oxytocin, který nesouvisí jen s produkcí mléka, ale napomáhá také stahování dělohy.
  • Změny hladin hormonů podněcují také ostatní změny v těle, což se odráží nejen v tělesné stránce ženy, ale i v psychice. Podle statistik 50–75 % rodiček zažívá tzv. “baby blues“: objevuje se 3. či 4. den po porodu, vrcholí okolo 6. dne s spontánně mizí okolo 12 dne po porodu. Pokud tento stav trvá více než dva týdny, může přejít do poporodní deprese (ta postihuje 5–20 % novopečených maminek).
  • Je důležité rozlišit prvotní příznaky poporodní deprese. V případě, že baby blues přeroste do deprese, je nutné vyhledat odbornou pomoc. Čím dřív to uděláte, tím větší je šance, že se váš psychický stav co nejdříve zlepší.

 

Fyzická a psychická únavu jsou v období po porodu běžným jevem.

Vždyť devítiměsíční období, kdy jste nosila vytouženého drobečka ve svém břiše, obzvlášť poslední měsíce, vám dalo jistě hodně zabrat. Nejen proto je důležité, abyste v týdnech po porodu dostatečně odpočívala. Požádejte o pomoc s dítětem a domácností svého partnera, rodiče, sourozence… Vždyť vaše pohoda se přenáší i na vaše miminko.

Jak vy sama můžete přispět ke své pohodě?

  • Mluvte o svých pocitech – s manželem (partnerem), kamarádkou či jiným blízkým člověkem.
  • Zkuste odpočívat vždy, když spí vaše miminko.
  • Najděte si čas pro sebe, choďte ven (cvičení, plavání, procházka, poslech dobré hudby, návštěva čajovny s kamarádkou, příjemný film… jakákoli aktivita je dobrá).
  • Setkávejte se s jinými maminkami – vhodným místem je mateřské centrum, kde pořádají např. kurzy masáže miminka, nošení dětí v šátku apod.
  • Užívejte si každého dne svého “nového života”. Nechť je vaším heslem: “Aby každý den za něco stál.”

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

0

Komentáře