Když se mi narodila dcera, začala jsem si užívat návštěvy v hračkárnách a měla jsem pocit, že všechny ty barevné všeuměly musí dcerka mít. Kdyby je neměla, mohla bych ji přece ochudit o trénink rozvíjení jemné motoriky, smyslového vnímání a sociálního cítění.
Ani jsem si toho nevšimla a najednou byl náš dům plný mluvících a hrajících hraček. Korunu jsem tomu nasadila při hovoru s kamarádkou, která se mě zeptala, jestli mi v domě se zatím jen broukajícím kojencem není smutno. Tehdy jsem jí odpověděla, že není, protože u nás pořád něco hraje, píská, mluví nebo zpívá…
S hrůzou jsem se pak rozhlédla kolem sebe a při pohledu na tu spoustu „edukačních“ hraček se zastyděla. Opravdu je dcera všechny potřebuje? Není ta sbírka chytrého barveného plastu jen uspokojení maminčiny touhy dopřát dcerce to nejlepší? Skutečně potřebují děti skříňky nacpané šustícími hračkami a medvídky, kteří znají abecedu? Napadlo vás někdy, že hraní může vypadat úplně jinak a že kdyby si ho děti měly vybrat samy, ušetřili byste i tisíce korun?
Kolik hraček má doma vaše dítě? Často slýcháváme omluvné věty typu: „Máme tady nepořádek, ale já jsem nestihla ty hračky uklidit. Válejí se všude, už mi z toho jde hlava kolem.“ Podlaha posetá barevnými položkami, nad nimiž by v hračkárně zaplesalo srdce nejednoho dítěte, bývala alespoň u nás denní standard. Večer jsem pak naši hračkářskou meku jednoduše stáhla na kupu, nacpala do plastových kontejnerů a měla pocit, že všechno je tak, jak má být. Jenže nebylo…
Hrací manuál
Ač se vám to možná zdá jako povedený vtípek, děti milují pořádek, systém a řád. Jestliže trávíte denně snahou a přemlouváním svého robátka k úklidu rozházených hraček spoustu času a stále máte pocit, že to k ničemu nevede, věřte, že vede a že jde skutečně o přirozené chování. Malé dítě zaujme hračka pouze jen na určitou dobu, a když zmerčí něco zajímavějšího, rozhodně se nepohrne pokorně hračku uklidit. Je to normální. Od toho jste tu vy, abyste mu svým jednáním šla příkladem, s poklízením hraček mu pomohla a ukázala mu tak, že uklízení hraček je součást procesu hraní.
Nejen mnohaletý výzkum italské lékařky Marie Montessori, zabývající se chováním a vzděláváním dětí, ukázal, že v uklizeném a přehledném prostředí se děti cítí jako ryby ve vodě a při důsledném dodržování daných pravidel si na něj také rychle a rády zvyknou. Co myslíte, která činnost je systematické a cílené hraní a při činnosti dítě stráví efektivněji prožitý čas? Na výběr máte krabici ledabyle naházených hraček a skříňku s hračkami přehledně vystavenými na poličkách? Krabice s poházenými hračkami ztrácí po prvním roce života dítěte na atraktivitě a dítě přemáhá pocit chaosu. Je rozptýlené množstvím hraček, a přitom žádná z nich neupoutá jeho pozornost natolik, aby si s ní vyhrálo déle než pár okamžiků. Většinou hračky bezmyšlenkovitě vyhází ven a pak si odchází hledat další zábavu.
Pokud chcete dítěti poskytnout kvalitní a systematickou aktivitu, nahraďte krabici s hračkami otevřenou skříňkou s nízkými poličkami. Vybrané hračky vystavte do poliček, aby měla každá hračka své místo, byla vidět a dítě na ni mohlo snadnou dosáhnout. Výběr hraček do poličky si vychutnejte: vyberte samozřejmě ty nejvíce oblíbené, ale nezapomeňte také na zástupce jednotlivých kategorií, např. smyslové hračky, hračky k trénování jemné motoriky, knížky.
I v tomto případě platí, že méně je více, a zvolíte-li rozumný počet hraček, dítě nebude jejich množstvím zaskočeno a bude si s nimi hrát cíleně. Ostatní hračky schovejte a můžete je například v týdenním či měsíčním intervalu obměňovat. Nezapomeňte vždy dítě s každou hračkou seznámit a ukázat mu, jak si s ní pohrát. Po hře vždy vraťte hračku zpátky na své místo a učte tak nepřímo své dítě, že hračky se v rámci hry vrací na své původní místo. Nečekejte zázraky, může trvat i několik měsíců, než dítě samo automaticky najede na „uklízecí režim“, důležité je, že mu vždy půjdete příkladem a ono vás bude rádo napodobovat.
Hrajte si chytře
V dnešní době je trh s hračkami doslova zaplaven. Prodejci apelují na rodiče téměř vědeckými studiemi aby jim dokázali, že jejich nová kolekce hraček je výjimečná a pro správný vývoj dítěte téměř nezbytná. I proto rozdělili hračky na věkové kategorie a dobře vědí, že alespoň jednu se rodičům během daného rozvoje podaří prodat. Nenechte se však vlákat na jejich nikdy nekončící prodejní koncert, kupujte hračky s rozmyslem a určitě postačí, když bude mít dítě jednu dvě hračky z dané věkové kategorie.
Skupině 0+, tedy novorozencům a kojencům postačí kolotoč nad postýlku nebo závěs na kočár. Dítě v tuto chvíli dobře vnímá kontrast černé a bílé barvy a bude vám vděčné, pokud mu například na zeď u postýlky namalujete černobílý obrázek.
Věkové skupiny hraček začínající na označení 6+ už na rodiče klade větší nároky ve výběru a odolat jim je často úkol nelehký. Hračky rozvíjí hmat, sluch a zrak, jiné podporují lezení… Pokud budete chtít, aby ani sluch vašeho robátka nepřišel zkrátka, a koupíte ještě hudební pultík, máte již pěkný hračkářský arsenál.
Buďte v klidu. Nemusíte mít doma hračky za tisíce korun. Nejlepší hračkou jste pro dítě stejně vy a pak – je jen na vás, jak dalece dovolíte gigantům hračkářského průmyslu ovládnout váš rozpočet. Místo drahých hraček dovážených z ciziny můžete vsadit na českou výrobu a na dřevo. V tomto případě nepůjde o risk, ale o zisk. Než půjdete hračku koupit, vždy se soustřeďte na to, aby hračka vyhovovala vašemu dítěti věkově. Drobné puzzle pro ročního cvrčka nebo kuchyňka s velkorysou výbavou pro jeden a půlletou holčičku pozbývá smysl.
Pár tipů
Pokud chcete, aby bylo vaše batole hrou správně rozvíjeno, dejte přednost takovým hračkám, které jsou zároveň i „výukovými aktivitami“. Tedy hračky – pomůcky, s nimiž si dítě nejen pohraje, ale zároveň se i učí. Těmi jsou například malá gumová zvířátka. Nebojte se investovat do kvalitních modelů zvířátek a ukazujte je dítěti, říkejte jejich názvy a zvuky.
Skvělý tip, jak připravit dítě na učení přírodopisu ve škole, je ukládat zvířátka do šuplíčků malého dřevěného úložného systému (skříňka se šuplíčky vypadá jako ta, do níž vaši dědečkové ukládali šroubky). Šuplíčky můžete rozdělit na kategorie dle druhu či původu zvířat (např. domácí zvířátka, lesní zvěř a podobně), můžete je také řadit podle řádů (savci, ryby…). Dítě řádům nyní neporozumí, ale pokud budete v uklízení zvířátek do správných šuplíčků důslední, ve škole mu později postačí vzpomenout si na „své šuplíčky“ a správná kategorizace nebude problém.
Kromě hry se zvířátky můžete již roční dítě rozvíjet také poznáváním ovoce a zeleniny. Sežeňte si malé modely jednotlivých druhů a společně si s nimi hrajte. Učte se je pojmenovávat a dělit je například podle barev, velikosti, druhu, původu (např. ze stromu, z keříku…). Nechtějte ale po malých dětech příliš, na každé ovoce si vyhraďte dostatečné množství času a se zeleninou začněte nejdříve po týdnu. Kdykoliv pak půjdete se svou ratolestí nakupovat, nezapomeňte se zastavit v oddělení zeleniny a ovoce a ukažte si ty druhy, které již znáte. Dítě bude mít velkou radost, že poznalo správný druh a nakupování nebude jen nudná záležitost.
Dalšími vhodnými aktivitami jsou výtvarné činnosti – k tomu dobře poslouží pastelky, vodovky či prstové barvy. Děti milují malování! Můžete se při tom učit druhy barev nebo zkuste poznávat základní geometrické tvary. Už 1,5 roku staré dítě dokáže tvary správně rozpoznat, pokud je k tomu vedeno (můžete využít i tzv. prostrkávačky s kostkami jednotlivých tvarů).
Nezapomeňte na modelínu, s tou můžete nejen tvořit figurky a zvířátka, ale lze ji také jednoduše krájet. Krájení můžete cvičit také na speciálně vyrobené sadě dřevěného jídla, které je pospojováno suchými zipy. Dítě se tak může zábavnou formou naučit používat nůž a rozvíjet jemnou motoriku.
Přemýšlíte-li, jaké další hračky poskytují vašemu dítěti ty správné podněty pro rozvoj hrubé i jemné motoriky, pak si určitě vybavíte kelímky či kroužky, které dítě skládá ve správném pořadí na sebe. Zatloukačka, prostrkávačka, dřevěné kostky, jednoduché puzzle pro nejmenší, ale také dřevěné pexeso s nenáročnými obrázky, to vše jsou hračky, které vaše batole budou spolehlivě rozvíjet.
Další skvělou pomůckou jsou obrázkové karty. Můžete je koupit jako velké papírové puzzle o dvou dílcích a skládají se do sebe formou „co k čemu patří“. Anebo si je můžete vyrobit sami – ať je již nakreslíte nebo vystřihnete z novin a časopisů, jejich ukazováním dítěti do paměti vždy vtisknete nesmazatelný otisk a pomůžete rozvíjet nejen jeho řečové schopnosti, ale také logické myšlení a souvislosti. Zpočátku si obrázky jen ukazujte, teprve později po dítěti chtějte, aby obrázky správně přiřazovalo k sobě.
Snažte se také zapojit své dítě do většiny denních aktivit, které vy sama děláte. Berte jej jako zvídavého a šikovného parťáka, který touží stále se něčemu učit. V kuchyni ho zabavíte přendáváním fazolí či čočky z jedné nádobky do druhé, v koupelně ho rozjaříte různými kelímky s víčky, které bude moci otvírat a zavírat, přelévat vodu z jednoho do druhého a šroubovat uzávěry. Všechno jsou to činnosti zdánlivě obyčejné, vašemu dítěti však dopřejí dokonalý prožitek z manuální činnosti. Říká se, že pokud dítě strká prstíky do polévky, chybí mu kontakt s vodou. Dopřejte mu jej!
K rozvoji dítěte jsou užitečné také procházky. Pořiďte si kapesního průvodce přírodou a poznávejte spolu rostlinky, hmyz i ptáky kolem sebe. Knihy jsou nejen studnicí vědomostí a znalostí, ale také zábavy. Prohlížení leporela i jiných knížek se stane oblíbenou činností vašeho dítěte i vás samotných, pokud si jednotlivé obrázky spojíte s vlastní zkušeností či zážitkem.
Je libo hrací kurz?
Začít můžete například s Baby Signs – tedy znakování s miminky. Díky těmto kurzům se budete moci dorozumět s dítětem ještě dřív, než začne samo mluvit.
Inspirovat se můžete také fenomenálními aktivitami ze systému Montessori. Jedná se o aktivity s pomůckami běžného dne, které máte doma, a možná by vás ani nenapadlo, jaké zázraky se s nimi dají dělat. Například domácí pěna – jak vzniká? Stačí nastrouhat mýdlo na obyčejném struhadle a následně z něj s pomocí vody vytvořit v ručním šlehači kynoucí kopce pěny…V Montessori se pořádají kurzy, kde vás seznámí s hračkami a pomůckami doslova za pár korun. Mnohé z nich vás jistě překvapí a ráda si je zkusíte i vy sama…
Další zajímavou vzdělávací metodou, která spadá do režimu kurzů, je Play Wisely. Play Wisely je ucelený systém her pro nejmenší, navržený pro děti ve věku od čtyř měsíců do tří let. Jde o soubor činností, které podporují nastartování intelektuálního a sportovního potenciálu každého dítěte. Jedná se o „hraní“ s kartami, které zkušená lektorka ukazuje dítěti a v různě rychlém tempu obrázky střídá. Nabídku všech kurzů najdete na internetu.
Hrát si je věda
Umění hrát si je věda. Vězte ale, že těch opravdových hraček postačí dítěti málo. Mnohem víc ho totiž zaujme a poučí výbava ve vaší kuchyni, v koupelně či obýváku. Třídění knoflíků dle velikosti a barev z vaší truhličky na šití nenahradí žádný mluvící pejsek ani čurací panenka. Nebojte se věřit svému dítěti a vše, co se snaží prozkoumat, mu v rámci možností a bezpečnosti pomozte poznat. Ať už si budete hrát jakkoliv a s čímkoliv, pokud budete skutečně nadšení, nadchnete i své dítě. Společně strávené chvilky jsou tím nejcennějším, co svému potomkovi můžete dát.
Hračky jako pomůcka k učení
0–6 měsíců: závěsné hračky pohybující se prouděním vzduchu (kolotoče, závěsy), černobílé obrázky, lehké a jemné gumové hračky, dětské zrcadlo, chrastítka, rolničky a pískátka
7–12 měsíců: stojící chrastítka, do nichž se dá bouchat, leporela, pohyblivé hračky (auta, mašinky) na velkých kolečkách, míčky, velké měkké kostky, hračky do vody (kyblíčky, bábovičky)
12–18 měsíců: knížky s různými úpravami povrchu, hudební hračky, jednoduché skládanky, kelímky nebo kroužky ke skládání na sebe, materiály k vybarvování, tahací hračky či hračky podporující chůzi (vozíčky, trakárky…)
18–24 měsíců: panenky (gumové na koupání a snadnou manipulaci při převlékání), zatloukačky, třídicí a navlékací hračky (tzv. zastrkávačky), přehrávač k nahrávání sebe sama, dětský telefon, hračky hudební, hračky na kolečkách, modelína nebo těsto na hraní
2–3,5 roku: převlékání a hra na profese, stavebnice všech druhů, výtvarné potřeby (temperové, prstové a vodové barvy…), jednoduché hry (pexeso, domino) a puzzle, nářadí a předměty v denní domácnosti (smetáček, lopatka…), manipulační hračky
3,5–5 let: magnetické tabule, miniaturní předměty (obchůdek se zbožím, sada panenek a domečku, malá autíčka), sportovní náčiní (kuželky, házecí kroužky), knihy, magnetofon či CD přehrávač, dalekohled nebo lupa k poznávání přírody
5–7 let: oblékací panenky s vybavením, jednoduchý fotoaparát, jednoduchá „řemeslnická zařízení a nástroje“ (vyšívání, tiskání), zmenšeniny ze světa dospělých (pokladny a kalkulačky), vláčky, knížky – příručky, složitější společenské hry (házení kostkou a počítání), hudební nástroje (např. flétna)
Komentáře