in

Učení hrou: vývoj dítěte v 15. a 16. měsíci

Náš seriál o vývoji dítěte v druhém roce života pokračuje.

Co dítě v 15. a 16. měsící dovede?

I když v tomto věku už umí většina dětí říci několik jednoduchých slov, ještě stále to nestačí k plynulé komunikaci. Dítě, i to, které ještě vůbec nemluví, dokáže však úplně jasně vyjadřovat svá přání mimikou a gesty – když chce nahoru, zvedne ruce, když chce pomazlit, chytí vás za nohy, když chce podat nějaký předmět, ukáže na něj a řekne velice naléhavé hm, hm…

Umí pojmenovat části svého těla, obrázky v knize, napodobovat zvířátka (jak dělá pejsek?) a snaží se spolupracovat, když ho svlékáte a oblékáte.

Pohybově se velice rychle zdokonaluje – umí běžet, kleknout si i posadit se bez opory, s pomocí lézt po schodech. Je i manuálně zručnější – dokáže postavit věž ze tří nebo čtyř kostek, najíst se, pít z hrnečku, držet v každé ruce jeden malý předmět, tleskat.

Chápe a sleduje pohádky, které mu čtete, a reaguje na známé postavy. Zlobí se, když není něco podle něho, a začíná prosazovat svůj pocit nezávislosti.

Co můžete s dítětem ve věku 15. a 16. měsíců dělat?

  • Jednoduché úkoly: Dítě projevuje velikou ochotu pomáhat vám. Dávejte mu jednoduché úkoly, abyste podpořila jeho ochotu.
  • Podporujte ho, aby vám pomáhalo v domácnosti. Nekupujte mu však zbytečně dětské košťátko a lopatičku, velice lehce to prokoukne – ono chce opravdu pomáhat se skutečnými pomůckami na uklízení. Nechte ho, aby vám pomáhalo, dokud ho to baví.
  • Podporujte ho ve tvoření vět: Pokud říká jednoduchá slova, pomozte mu pospojovat je a použít větu.
  • Říkejte mnoho říkanek, zpívejte dětské písničky. Povzbuzujte ho, aby se k vám připojilo.
  • Učte ho postupně pravidlům společenského chování – například poprosit a poděkovat.
  • Podpořte ho v důležitých sociálních akcích – pomůžete mu uvědomit si rozdíl mezi mým a tvým (to je Honzíkův batůžek, toto je maminčina taška), podporujte ho, aby dokázalo podat hračku jinému dítěti, aby si hrálo vedle jiných dětí a mohlo je pozorovat (hrát si s nimi ještě nedokáže).
  • Pomozte mu nebát se cizích lidí – dítě projevuje strach i nelásku vůči cizím osobám. Nezapomeňte ho představit svým návštěvám, seznamovat ho se známými na ulici a občas ho vezměte do společnosti cizích lidí.
  • Umožněte mu co nejvíce pohybu – dítě se vám stále nebo alespoň chvílemi jeví jako hyperaktivní, miluje pohyb, proto mu umožněte co nejvíce pohybu. Postarejte se v bytě o bezpečný prostor, ve kterém se může volně pohybovat, a buďte s ním co nejvíce venku. Ideální v tomto věku na pobyt venku jsou velké volné plochy – louky, prázdné fotbalové hřiště, velká bezpečná zahrada apod.
  • Podporujte ho v samostatnosti – ano, je jednodušší a rychlejší udělat to za něj, ale když mu pomůžete, aby se něčemu novému naučilo, několikanásobně se vám toto úsilí vrátí.
  • Podpořte ho, pokud se mu něco nevede. Když se dítě snaží vsunout do otvoru předmět a nedaří se mu to, za chvíli bude zoufalé, může plakat, křičet, válet se po zemi, rezignovat… Nedovolte mu, aby se vzdávalo. Uklidněte ho a povzbuďte, aby to ještě vyzkoušelo, a když je potřeba, ještě jednou mu trpělivě ukažte postup.
  • Podpořte ho v oblékání i svlékání – když projeví zájem o oblékání nebo vysvlékání, trpělivě mu ukazujte, jak si má navléci ponožky, obout botičky, dát svetřík apod.
Pořiďte si velký měkký míč a hrajte „fotbal“. Dítko si tak procvičí pohyby nohou a koordinaci jednotlivých částí těla. Míč si můžete také koulet.

Vhodné hračky pro děti v 15. a 16. měsících

  • Pořiďte si velký měkký míč a hrajte „fotbal“. Dítko si tak procvičí pohyby nohou a koordinaci jednotlivých částí těla. Míč si můžete také koulet.
  • Hrajte na hudební nástroje – vhodný je dětský klavír, buben, rolničky, ozvučná dřívka aj.
  • Další vhodné hračky: skládačky, puzzle, vkládací tvary, stavebnice, hračka na tahání, panenky a plyšové hračky, dětský telefon, hračky do vany, pohádkové knížky.

Pohybové říkanky

Děti milují říkanky, hlavně ty spojené s pohybem. Několik jsme jich pro vás připravili:

Sluníčko už ráno vstalo, (ze dřepu se postavíme a 2x opište rukama kruh směrem ven)
dobré ráno povídalo. (pokloníme se 2x)
Nahlédlo pak do okénka, (spojený palec s ukazováčkem přiložíme na oči jako brýle a klaníme se na obě strany, jakože „nakukujeme“)
kde spí malá Magdalenka. (spojíme dlaně a položíme je pod pravou tvář jako polštářek a ukloníme se na danou stranu, potom to samé uděláme na stranu levou)

Žába skáče po blátě, (ve dřepu děláme poskoky)
koupíme jí na gatě. (ve dřepu si střídavě zaplácáme na zadeček)
Na jaké, na jaké, (ve dřepu natáhneme ruce před sebe na zem a zdvihneme zadeček nahoru – uděláme most, dáme zadek dolů a ještě jednou celý pohyb zopakujeme)
na zelené strakaté. (ze dřepu se převalíme na zadek, zdvihneme nohy a kmitáme jimi)

Jede traktor z políčka, (sedíme na zemi a nohy máme natáhnuté před sebou s pokrčenými koleny)
točí se mu kolečka, (kroutíme volantem a pohybujeme se po zadku dopředu…)
dvě jsou vpředu, (ukážeme na pravé ruce dva prsty)
dvě jsou vzadu, (ukážeme na levé ruce dva prsty)
netočí se pro parádu. (kroutíme hlavou i rukama v předloktí)
Rozvážejí pěkně z polí (ruce dáme na sebe a opíšeme jimi půlkruh do stran směrem ven)
zlaté žito do stodoly (ruce přitáhneme zase k sobě, jako bychom si chtěli něco přivlastnit)

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

Komentáře