in ,

Šup do pusinky!

Proč si dává miminko všechno do úst?

Miminko žužlá a cumlá všechno, co se mu dostane do ruky a s ní do úst, protože jazyk a rty jsou zpočátku nejdůležitějšími smyslovými orgány. Odborně mluvíme o orální fázi vývoje.

Proč si dává miminko všechno do úst?

Přibližně ve věku 5 měsíců se miminko nejlépe seznamuje se světem tímto způsobem. Hmat je lépe vyvinutý než schopnost dítěte vidět nebo slyšet. Tím, že dávají podle možností všechno, co se jim dostane do rukou, hned do úst, sbírají děti informace – ohmatají, zda je věc tvrdá nebo měkká, studená nebo příjemně teplá.

Ze začátku drží věci mezi prsty a dlaní, ale od 9. měsíce umí brát předměty mezi palec a ukazováček – jde o tzv. pinzetový úchop. S neomylnou přesností pak „pinzetka“ do pusy dopraví tu stéblo trávy na louce, tu kousek papírku či sotva viditelné smítko z podlahy v kuchyni.

„Pozor, je to horké!“ křičí Jirkova máma při obědě, ale chlapec ji neposlouchá, sebejistě si nacpe kousek právě dovařených brambor do pusy. Trvá ještě chvilku, než ho vyplivne a začne plakat. Vnímání tepla a chladu je opožděné, protože rychlost, s jakou se vjem přenese do mozku, který vyvolá následnou reakci, se vyvíjí postupně. Jde o to, že nervová zakončení nejsou ještě zcela vyvinutá a potažená chránící substancí myelinu. Čtyřleté dítě ucukne při doteku na něco horké čtyřikrát rychleji než roční dítě. Ve věku šesti let bude Jirka reagovat na horkou bramboru právě tak rychle, jako jeho máma.

Pro rodiče není lehké odstranit z dosahu všechno:

  • ostré
  • špičaté
  • jedovaté
  • horké

A zároveň mít na paměti, že není možné omezovat touhu svých dětí po objevování.

Nabízíme vám pár tipů, jak můžete efektivně uspokojit zvědavost vašeho miminka a vést ho při objevování jeho okolí správným směrem.

Jak je možné u miminka podporovat orální fázi?

V okolí miminka musí být vše čisté a hygienické – ne však sterilní.

Většina baktérií, se kterými dítě přijde do kontaktu, posiluje jeho obranyschopnost. Proto není nevyhnutelná přehnaná sterilní čistota. Hygiena je však pro zdravý vývoj dítěte potřebná. Často „ožužlávané“ plyšové hračky bychom měli prát v pračce jednou za měsíc. I hračky z umělé hmoty vyžadují čas od času koupel. A dudlíky nebo kousátka je potřeba pravidelně sterilizovat. Znečištěný dudlík nikdy neolizujte, protože vzniká nebezpečí přenosu baktérií způsobujících zubní kaz na vaše dítě.

 Pozor, je-li vaše dítě již mobilní – musí totiž ochutnat každou maličkost.

První pravidlo v domácnosti s dítětem, které začíná lézt, je: drobné předměty jakéhokoliv druhu – mince, korálky, kancelářské sponky, víčka od fixů, kostičky lega apod. – musí být mimo dosah dítěte. To platí i pro potraviny, především sladkosti, jako jsou rozinky a bonbóny, ale i oříšky nebo „žužu“ medvídci. Protože jde o potraviny, které nedokáže batole rozkousat na menší kousky a přitom jsou příliš velké na to, aby je mohlo bez problémů spolknout celé.

Jezení je dvojitou zábavou

 

Běžná domácnost: Co může být pro moje dítě nebezpečné?

Nenechávejte nikdy ležet léky v dosahu dětí, protože špatně uskladněné léky jsou příčinou 40 % všech otrav u dětí. Především barevné tabletky se nápadně podobají bonbónkům. I požití pracích a čisticích prostředků, cigaret, alkoholu, jedovatých pokojových i venkovních rostlin a hub může mít neblahé následky. Život dítěte může ohrozit i hlt aromatického oleje, když dítko olizuje knot nebo přímo pije z lahve, může se olej dostat do plic a tam napáchat značné škody.

I zdánlivě neškodné věci, jako např. šaty právě vyzvednuté z čistírny, které ještě zabalené v igelitu visí na skříni, mohou představovat pro dítě nebezpečí – pokud dá hlavu pod fólii, může se zadusit.

Pokud jsou součástí rodiny i zvířátka, platí v domácnosti zvláštní hygienická pravidla. Toaleta pro kočky by měla být pro dítě nedosažitelná, protože v kontaktu s kočičími výkaly se může infikovat střevním onemocněním. Mimo to by měli být psi a kočky pravidelně očkovaní, odčervení a koupaní. Tím jsou chráněni nejen tito čtyřnozí členové rodiny, ale i děti, které s nimi přicházejí do styku.

Při jídle se dá také lecčemu naučit: Nyní je jezení dvojitou zábavou

Chuť pokaždé se zakousnout do nově objeveného objektu se projeví, i když posadíme dítě do židličky k velkému kuchyňskému stolu. Kombinace ruka–ústa je tu mimořádně účinná. Dopřejte dítěti poznávání tohoto typu, i když se u toho upatlá až za ušima. Zobáním rýže, nudlí a drobečků ze stolu si dítě trénuje pinzetový úchop. Kousky okurek nebo měkkého ovoce podporují schopnost kousat, což zase napomáhá prořezávání zoubků a zároveň trénuje muskulaturu jazyka. To je zvlášť důležité pro rozvoj řeči.

Ústa a ruce jsou jeden tým: Postarejte se o dostatek hraček s různým povrchem

Aby si dítě i nadále rozvíjelo svoje hmatové schopnosti, měli bychom mu dávat do rukou co možná nejvíce různorodých hraček – upřednostnit můžete takové, které mají zajímavý povrch, jako např. rýhy, výčnělky nebo otvory. Hlavní věc je, že si ji může dítě malými prstíčky lehce uchopit. V této fázi sehrávají barvy zatím jen vedlejší roli. Přibližně do věku 4. měsíce vnímá dítě nejlépe červenou, kombinaci červeno-žlutá, červeno-bílá a také oranžovou barvu, od 6. měsíce i modrou a zelenou, kombinované s bílou.

Když jdeme ven: Trocha ,,špíny” neuškodí

Bláto je dobré na žaludek, tvrdili už naši předkové a nebyli daleko od pravdy. Mnohé mikroby a baktérie, které se pohybují v zemi, posilují náš imunitní systém. Vědci se zabývali přílišným nárůstem alergických onemocnění a zkoumali i souvislosti s přehnanou hygienou. Nečistoty mohou mít – do jisté míry – i léčivý účinek. Zda povolíte dítěti olizovat hračky z písku nebo boty v předsíni, to už zůstává jen a jen na vás. Vědci dodávají: Po takových kontaktech dochází k vážným onemocněním jen velmi zřídka.

Jak chutná sloup? Někteří objevitelé to musí vyzkoušet

Některé maminky čtyřletých dětí občas vůbec nerozumí tomu, co se s jejich dětmi děje, když začnou na zastávce jako smyslů zbavené olizovat sloup pouliční lampy, i když už jim stokrát bylo řečeno, že je to všechno, jen ne zdravé. Ale malé děti to nedělají proto, aby rozzlobily rodiče, ale protože následují svoji touhu po objevování.

Ještě přibližně do pátého roku mohou děti zkoumat vlastnosti materiálu lépe ústy a jazykem než rukama. Rodičům je možné poradit jediné: častěji zavírejte obě oči. Protože jen s takovými zkušenostmi si dítě vytváří základy pro rozvoj svých duševních schopností – a tím dříve se bude umět orientovat v tomto složitém světě.

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

0

Komentáře