Tato stránka se zobrazuje v libovolném prohlížeči, nejlépe však v prohlížečích podporujících HTML 4.0 a CSS 2. Pokud je tato správa čitelná, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku vidíte bez pokročilejšího formátování, ale s plně přístupným kompletním obsahem.




Dnes je 25. listopad 2014, svátek má Kateřina.
Přidejte se k fanouškům MÁMA a já na Facebooku. Pošlete nám svůj článek.

Zaregistrujte se a získejte přístup k novinkám!
Pokud se chcete odhlásit, klikněte sem

Zobrazit všechna fotoalbaVytvořit fotoalbumPřidat obrázekFotoalbum - nápověda


    Zdielat na Facebook-u    
         
 
redakce

Ve 4. měsíci života dítěte se zaměřte na pohyb


V tomto období dělá děťátko největší vývojové pokroky. Seznamuje se s okolím a navazuje s ním užší kontakt. Projevuje svoje potřeby a přání a lidé kolem něj mu začínají lépe rozumět.

Nyní se nejvíce rozvíjí motorika dítěte:

  • Dítě dobře ovládá pohyby hlavy.
  • V lehu na zádech umí hlavu nejen zvednout, ale i zaklonit a podívat se nahoru.
  • Hlavičku udrží a otáčí ji na všechny strany. Dokonce zvládne i ten nejtěžší pohyb hlavy – v lehu na zádech ji zvedne a přitažením brady k hrudníku se podívá směrem k nohám.
  • Výrazný pokrok se projevuje ve vývoji pohybu rukou. Do třetího měsíce úchop postupně slábl, až byl úplně nepatrný. Když nyní děťátku podáme prsty, chytí je a udrží se, jestliže ho taháme do sedu. Na začátku má paže natažené. Postupně posiluje i břišní a hrudní svalstvo, což umožňuje, aby se (když se chytí prstů dospělého) posadilo téměř samotné do sedu.
  • V lehu na bříšku se dítě učí sahat po různých předmětech, které vidí. Dokáže už udržet váhu hlavy a hrudníku při opření pouze o jednu ruku, druhou používá k manipulaci a dosahování na předměty. Posiluje tak zádové a šíjové svaly.
  • Mezi 3.–4. měsícem se děťátko dokáže otočit ze zad na bok a postupně i na bříško.

 

Lepší orientace v okolí podporuje rozvoj smyslového vnímání:

  • Koordinace oko – ruka je už natolik rozvinutá, že dítě dokáže manipulovat s předměty, které vidí, a současně už začíná rozlišovat i tváře a výrazy ve tváři.
  • Stále více se usmívá. Dá se říci, že při dobré péči je hlavním emočním projevem dítěte radostná nálada, hlasitý smích a počátky žvatlání. Téměř vůbec nepláče, neustále se něčím zabývá a se zájmem pozoruje okolní svět.
  • Dokáže rozlišit známé a neznámé osoby.

 

Jednou z možností, jak podporovat vývoj dítěte, je kojenecké plavání. Pokud v tomto vývojovém období mluvíme o plavání, nemáme na mysli udržování se na hladině a snahu přesouvat se z jednoho místa na druhé. Nepředstavujte si ani učení se nějakému plaveckému stylu.

Kojenecké plavání někteří odborníci nazývají "mokré aktivity". Pobyt ve vodě dětem připomíná prostředí a bezpečí v maminčině bříšku. Jemný houpavý pohyb navozuje pocit klidu a jistoty. Úkolem tohoto raného plavání je vypěstování a udržení kladného vztahu dítěte k vodnímu prostředí.

Formou hry ve vodě se podporuje rozvíjení motoriky dítěte a posiluje se jeho imunitní systém. Pokud se rozhodnete chodit se svým miminkem plavat, vyslechněte si názory rodičů, kteří už plavání absolvovali. Jistě se od nich dozvíte mnoho cenného o jejich zkušenostech s tím kterým místem na plavání či plaveckým klubem.

Hry ve vodě je možné s děťátkem provádět i doma ve vaně. Je však velmi důležité zachovávat určitá pravidla:

  • do vany napouštíme čerstvou vodu
  • teplotu vody měříme teploměrem – měla by mít mezi 32–34 st. Celsia
  • některé děti mají rády i chladnější vodu, je to individuální, proto je možné dítěti vodu střídat, pokud to situace dovoluje
  • ve věku mezi 3.–6. měsícem se doporučuje ponechat dítě ve vodě přibližně 20–40 minut
  • nerušený pobyt ve vodě umožňujeme děťátku tím, že mu necháváme možnost soustředit se na pocity a podněty, které vodní prostředí nabízí
  • pokud už dítě přestává akceptovat polohu na zádech (koncem 4. a začátkem 5. měsíce), můžeme ho dát do polohy kolmo, s držením za hrudník
  • vhodnou vodní činností je také společné koupání rodiče a dítěte, důležitá je ovšem intimní očista dospělého před samotnou koupelí s dítětem
  • naprosto nezbytné je, abychom při koupeli byli neustále v dosahu dítěte
  • nedoporučuje se používat žádné přípravky do vody
  • pokud není lékařem nařízeno jinak, omezte také užívání mýdla a ošetřujících krémů
  • není třeba přihřívat vzduch v místnosti
  • nenechávejte dítě po vytažení z vody dlouho mokré, připravte si proto již před koupáním osušku a suché oblečení

 

Prostředí, ve kterém dítě "plave", má být zcela klidné, bez rušivých vlivů, jako jsou ostré světlo, hlasité zvuky, prudké změny teploty atd.

 


TIPY ČINNOSTÍ ROZVÍJEJÍCÍCH POHYBOVÉ DOVEDNOSTI DÍTĚTE:

1. Lechtání miminka v podpaží a po celém těle. Tuto činnost je nutno provádět jemně a opatrně. Dítě může reagovat velmi bouřlivě a nožičky a ručičky  se mohou až horečně pohybovat. Při nadměrné stimulaci může dojít k rozrušení a pláči dítěte.

2. Když dítě leží tváří dolů, položte jeho oblíbené hračky těsně za hranice dosahu. Pokud už se umí přetočit z jedné strany na druhou, bude se snažit na ně dosáhnout. Nepřepínejte příliš snahu dítěte, aby to nevzdalo – po chvíli snažení je třeba mu hračku přisunout a později pokus zopakovat znovu.

3. Při povídání se procházejte po místnosti. Tento cvik je vhodný, když už dítě umí sedět ve stabilní poloze (ale nenechávejte ho nikdy sedět dlouho). Dítko také může být u jednoho z rodičů, zatímco druhý se prochází po místnosti a mluví s děťátkem. Tím nutí dítě otáčet hlavičku, čímž se zlepšuje ovládání svalů i koordinace celého těla a rovnováha.

4. Dítě nebalíme příliš těsně. Dbáme na to, aby mělo prostor k pohybu i v noci při spánku. Přikryto by mělo být jen volně, aby mohlo případně změnit polohu. Dalším nebezpečím při příliš silném přikrytí je přehřátí miminka. Dítě ještě neumí regulovat svoji tělesnou teplotu. Úzkostliví rodiče přílišným přikrýváním mohou způsobit zvýšení teploty dítěte až na horečku.

Začíná také období zavádění pravidel a stanovování hranic. Už teď je třeba si promyslet, co je dovoleno a co ne. Příkladem může být zásada: nedávat malé předměty do pusy. Nikdy nezabezpečíte úplně, aby se malé předměty nedostaly k děťátku. Proto je velmi důležité, abyste – když vidíte, že si chce strčit malý předmět do pusy – řekli klidným, ale pevným hlasem NE a vzali mu předmět z rukou. Je třeba si uvědomit, že toto NE a mnohá další budete muset opakovat znovu a znovu, pořád dokola ještě dlouho.

V období mezi 4.–6. měsícem přechází dítě od stádia broukání ke stádiu žvatlání. Zvyšuje se jeho potřeba "mluvit" a vydávat zvuky. Až máte dojem, že vedete se svým dítětem dialog. Proto je nutné, abyste při rozhovoru s ním dělali přestávky, jako byste mluvili s dospělým. Vaše dítě vám bude stále častěji v těchto přestávkách "odpovídat". Řeč (konejšivá slova), tón a zabarvení hlasu mají sílu dítě uklidnit, i když je právě rozrušené.

S dítětem se můžete bavit o věcech, které vidíte kolem sebe, předvádět mu různé zvuky, číst mu z knih – ukazujte při tom i obrázky. Zrak dítěte se stále zlepšuje. Ve 4. měsíci už dokáže jedním okem sledovat pohyb předmětů. Druhé očičko jako by bloudilo – jde o přirozený jev, který se postupně upraví.

Hračky vhodné pro toto období: plastová pohádková leporela, dětské písničky, zvukové hračky, motivační podložky s různými obrázky, tvary, které vydávají zvuky, dřevěné kostky, různě velké nádoby zapadající do sebe (vkládačky), hračky do vany, hračky z domácnosti (vařečky, hrnce), papíry, lepenka, zrcátko, malý měkký míč.

 

Čtěte také: